»

jan
25

Vóór de opleiding

Om in de opleiding te komen moest ik 3 selecties door komen. Hieronder een korte uitleg daarover.

De eerste selectieronde bestond uit een aantal testen:uit een COMPASS-vliegaanlegtest, een psychometrische test, een test Engels voor Aviation, een “Verbal Reasoning” test en een technisch inzichttest. Deze fase is individueel.

  • COMPASS-vliegaanlegtest
    Hier kreeg ik een aantal aparte opdrachten: een hand-voet-oog coördinatie test waar ik een balletje in het midden van een balk moest houden met een voetenstuur en een wijzertje op 9 uur houden met een Joystick; een hand-oog coördinatie test waar ik met een pijltje over een kronkelweg moest slalommen zonder de randen te raken; een kortetermijngeheugen test waar ik gegevens kreeg over de koers, snelheid en hoogte die na een paar seconden verdwenen, die moest ik dan weer invoeren en ondertussen als er in één van de hoeken van het scherm een lampje ging branden moest ik die uitzetten; een hoofdreken test; een inzicht test, ik kreeg een kompas, een kunstmatige horizon en een variometer te zien, en vier vliegtuigjes waarvan ik er één moest kiezen die bij de gegevens op de metertjes hoorde; en een multitasking test.
  • Techtest
    Hier worden 15 vragen getest om je technisch inzicht te testen, het waren vragen over natuurkunde zoals lift, momentenwet, luchtdruk, magnetisme, krachten enz. Ik had 12 van de 15 vragen goed.
  • Engels testen
    Een test verbal reasoning, hier kreeg ik een zinnetje Engels waar een gedeelte uit werd gelaten, daaronder drie mogelijkheden waaruit ik moest kiezen wat het beste in de zin paste. Een luistertest, je hoort bijvoorbeeld een gesprek tussen de luchtverkeersleiding en een piloot, daarna werden er vragen gesteld over wat de piloot moest doen bijvoorbeeld. Daarna een test begrijpend lezen, ik kreeg een tekst en een vraag waarop ik moest ja, nee of niet gegeven moest antwoorden.
  • Psychometrische test
    225 vragen beantwoorden over jezelf. Steeds twee stellingen waaruit ik moest kiezen. Bijvoorbeeld: “Onder druk presteer ik het beste” en “Ik vind het fijn om in teamverband te werken”. Vaak stellingen die bijna niks met elkaar te maken hebben.

De tweede selectie fase was een simulator test. Ik moest in een 737-700 Fixed Base Simulator (beweegt niet) gaan vliegen en laten zien hoe snel ik leer. Ik kreeg een boekje thuis gestuurd die ik moest kennen. Tijdens de test moest ik eerst koers en hoogte houden, daarna bochten maken (en hoogte houden) en als laatste 45 graden steep turns maken. Tijdens het vliegen stellen ze je vragen. Aan mij vroegen ze bijvoorbeeld: waar vliegt je neef? Op wat voor toestel? Hoe oud is hij? Hoe oud zijn jullie samen? Enz.

De laatste selectie fase bestond uit groepsopdrachten en interviews. Bij de eerste groepsopdracht schetsten ze een scenario over een cruise schip waar je op zat die gezonken was, je krijgt dan 15 voorwerpen die overgebleven zijn en 10 taken die je kunt gaan uitvoeren. Eerst moet je die zelf rangschikken op prioriteit. Daarna kom je met z’n allen bij elkaar en moet je gaan overleggen en een uiteindelijke lijst maken met de belangrijkste voorwerpen en belangrijkste taken. Ze kijken hoe je je in een groep gedraagt (leiderschap, je standpunt beargumenteren, luisteren naar anderen enz.).
De tweede groepsopdracht was van houten blokken en stokjes een brug bouwen waar een glas water op moest kunnen staan. De brug moest drie A4′tjes lang en één A4′tje hoog zijn. Je mocht een bepaalde tijd alleen praten, een bepaalde tijd bouwen en overleggen, en een bepaalde tijd bouwen zonder te praten. Het wilde ons niet lukken een goede brug te bouwen, maar het ging natuurlijk om hoe we communiceerden en zo.
Als laatste kreeg ik nog twee interviews, hier stellen ze vragen over je privé situatie en wat je ouders ervan vinden dat je meer dan een jaar van huis bent en wat je er zelf van vindt bijvoorbeeld.

Vandaag (25 januari 2011) heb ik het “vertrekgesprek” gehad bij EPST, mijn contract getekend en met de bank gepraat.
Nu is het zeker: Ik ga naar Oxford!

Contract tekenen bij EPST!

8 reactie's

  1. Max zegt:

    Woehoe, de eer van de aller eerste reactie! :-) Mooi werk, succes!

  2. Caroline zegt:

    Yes! Dan ben ik de tweede! Succes!! Wij zijn hartstikke trots op jou!!

  3. Mitchell Bouwman zegt:

    Vincent! Allereerst heel veel plezier met je opleiding echt super dat je daar heen mag! Daarnaast echt complimenten voor de site, ik maak zelf ook website’s, maar deze is toch een paar klasse’s beter! Ziet er allemaal heel netjes en verzorgd uit!

  4. Lilian en Hans zegt:

    Hoi Vincent,
    From now on I will only write to you in English. We hope that you will have a great time in Oxford and Arizona. We will be following your progress and wish you all the luck in the world. Take care. xxxxxxxxxx

  5. Jack and Janice zegt:

    Hi Vincent,
    Congratulations on passing all the test to get into flying school, the dutch airforce has missed out on a great future pilot ,Iwe to will be writing in english, only because we can’t write in dutch. We hope that you have a great time , and that in a few years you will be flying downunder to see us.I hope you enjoyed the psychological test, I had to go through a test like that to join the navy all those years ago, so there can’t be to much wrong with us if we both passed it. We will await your next report.

  6. Oma van Leent zegt:

    Hallo Vincent, van mama gehoord dat je goed bent aangekomen.Dus morgen gaat het echt beginnen.Heel veel succes.Heel veel liefs van oma

  7. diego zegt:

    groetjes van mama papa diego kelly en we willen je veel succes wensen

  8. Jennifer van Leent zegt:

    veel succes met je studie voor piloot vincent xxx jennifer je nichtje

Geef een reactie

Jouw e-mail adres is voor niemand zichtbaar.

Deze tags en attributen zijn te gebruiken HTML : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>