«

»

mrt
24

Seneca en CPL

PT4 gedaan en mijn laatste solo zit erop! Nu op naar de Seneca II. Een extra motor en een hoop extra om je mee bezig te houden tijdens de vlucht. Zo is er nu een propeller lever, waarmee je de stand van de propellerbladen instelt om zo de snelheid van de propeller in te stellen. Het was echt heel gaaf om op de Seneca te vliegen na de Warrior. Veel meer snelheid (nu cruisen met 300 km/uur), een landingsgestel die inklapbaar is en een groter en mooier vliegtuig.Na een vlucht of 10 en wat simulator lessen deed ik mijn CPL. Dat is je diploma voor de hele fase in Amerika. Tijdens je 2,5 uur durende CPL test doe je alles wat je op de warrior deed, maar nu in de Seneca; Steep turns, stalls, navigeren, instrument vliegen en touch and go’s, maar nu ook asymmetric vliegen. Aangezien je twee motoren hebt zou er wel eens één van de twee mee op kunnen houden of in brand vliegen. Tijdens de vlucht zet je één van de motoren helemaal uit en zet je de propeller stil, best een raar idee. Zelfs met die ene motor kun je nog prima vliegen al is het wel iets lastiger aangezien er een enorm zwaar stuk metaal aan één van de vleugels hangt die niets doet behalve luchtweerstand geven. Daarna simuleren we een engine failure door één van de throttles dicht te doen, je doet dan de bijbehorende drills en maakt een asymmetric touch and go. Na 2.5 uur keer je terug naar het vliegveld en hoop je maar dat je het gehaald hebt. Aangezien we maar een paar uur hadden gevlogen op deze kist heb ik tijdens de vlucht wel een paar kleine foutjes gemaakt, maar niks om me druk om te maken vond de examinator. Aangezien ik de veiligheid altijd kon garanderen en ik als een Captain handelde (zelf beslissingen nemen en bepalen wat er gaat gebeuren) was er volgens de examinator geen enkele reden om me te failen. Voor je CPL krijg je geen punt, enkel gehaald of niet gehaald.

Nadat we onze CPL’s gehaald hadden zijn Tim, Bas, Brad en ik naar een airshow in Yuma geweest. Hier waren de Thunderbirds te bewonderen! Dat is een demo team die in formaties vliegt met 6 F-16′s. Ik heb de Red Arrows uit Engeland al een aantal keer gezien, ze zijn geweldig, maar het blijven trainingstoestellen. De F-16 is een groter, mooier toestel en heeft een afterburner die zo hard klinkt dat hij soms wordt gebruikt om de vijand af te schrikken. Buiten de geweldige display die ze gaven (vergelijkbaar met de Red Arrows) konden de Thunderbirds er net iets meer mee doen. Zo vlogen 4 van de 6 toestellen bijvoorbeeld een barrel roll in formatie en kwamen totaal onverwachts de andere twee met vol gas op 500 voet hoogte over het publiek heen gejaagd! Je zag de seconde daarna zelfs mensen die op de grond vielen van de schrik. Onbeschrijfelijk hoe indrukwekkend dat is!

 

 

Geef een reactie

Jouw e-mail adres is voor niemand zichtbaar.

Deze tags en attributen zijn te gebruiken HTML : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>